Stage lopen en stage begeleiden

Stage lopen is het leukste voor de student en voor mij!

stageOp dit moment begeleid ik alweer 7 jaar studenten bij het stage lopen. Ik vind dit de krenten uit de pap. Graag neem ik je mee in het leven van een stage adviseur.

Omdat de stagiaires er zelf ervoor kiezen een opleiding te doen, vaak naast een fulltime al dan niet parttime baan, zijn ze gedreven en gemotiveerd dit zo snel en goed mogelijk af te ronden. Met andere woorden, je hebt altijd met stagiaires te maken die willen. En stage lopen als een erg leuk ervaren.

Het leuke van de bedrijfsbezoeken is dat je ook als stage-adviseur steeds bijleert. Je hoort allerlei zaken over bedrijfsprocessen en technieken waar je voorheen geen weet van had. Bovendien kom ik soms in plaatsen in Nederland die voor mij tot dan toe onbekend waren.  Na het kennismakingsbezoek kan ik als toerist de omgeving verkennen en eventuele musea bezoeken. Stage lopen is niet alleen voor een student het leukste traject, maar ook voor mij als begeleider.

Het contact met de stagiair en de praktijkbegeleider verloopt soepeler nadat je beiden persoonlijk hebt ontmoet tijdens het kennismakingsgesprek. Wanneer een student gaat stage lopen, geef ik in een kennismakingsgesprek advies over de do’s en don’ts tijdens de stage. Tijdens de stage heb ik regelmatig (mail)contact met de stagiair. Zo vraag ik naar de gang van zaken op het stagebedrijf. Een ander contactmoment is de tweemaandelijkse evaluatie die nogal eens wordt vergeten en waaraan ik de stagiair dan herinner om deze op te sturen.

Ondanks het enthousiasme waarmee de studenten beginnen wanneer ze stage lopen, komt het ook wel voor dat men dreigt af te haken en de opleiding wil stoppen. Op dat moment komt de docent/coach in mij toch naar boven om er dan alles aan te doen om de stagiair te proberen om ze over het dode punt te tillen. De beloning is des te groter als daarna de stagiair de opleiding alsnog afmaakt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *